Dutch English French German Italian Spanish
Home Reizen Laos
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2014 JoomlaWorks Ltd.
Motorreizen in Noord Laos

In nevels gehulde bergen met tropisch regenwoud, rivieren, jungle afgewisseld door plantages en een zeer vriendelijke en zachtaardige bevolking die vaak in bamboe en rieten hutten leeft. Samen met een levendige Boeddhistische cultuur zijn dit een aantal kenmerken van Noord Laos.
Laos beschikt niet over een modern wegennet. Om onze route te volgen maken we gebruik van asfalt, dustroads en off road paden. Een droom voor de veelzijdige motorrijder. Dus, stap op de motor en maak kennis met dit onbekende land.

 

Reisbeschrijving Noord Laos motorreizen

Dag 1: Vertrek Amsterdam
Vlucht naar Vientiane met een overstap in Bangkok.

Dag 2: Aankomst Vientiane
Na een tussenstop, waarschijnlijk in Bangkok,  kom je aan in de hoofdstad van Laos, Vientiane. Met 400.000 inwoners komt het niet over als een hoofdstad van een land wat ongeveer zes keer groter is dan Nederland.
Dat valt al direct op bij het vliegveld. Op de aankomst borden staan minder vluchten vermeld over de hele dag dan dat er op Schiphol in een kwartier aankomen. De ontwikkeling van het land is o.a. door de ongewilde betrokkenheid met de Vietnam oorlog behoorlijk gestagneerd. Het wordt vaak vergeleken met het Thailand van 50 jaar terug.
Zo ook Vientiane. Je treft er nagenoeg geen hoogbouw aan en zelfs de boulevard aan de Mekong, de grensrivier met Thailand, is lang niet zo bruisend als aan de overkant. Je ziet er ook veel minder toeristen. Boeddhistische tempels en in oranje gewaden geklede monniken des te meer. Tijdens geld pinnen of geld wisselen is het even wennen aan de Laotiaanse munteenheid de Kip. De grootste coupure van 100.000 Kip is ongeveer € 11,- waard. Even wisselen of pinnen en je bent miljonair.

Dag 3: Vientiane – Pak Lay                 215 km
Nadat wij bij de verhuurder onze Honda 250 cc off road motoren hebben opgehaald rijden we de stad uit. Nadat we het centrum uit zijn wordt het rustig op de weg. Over een goede weg volgen we de machtige Mekong rivier stroomopwaarts. Het is een groene omgeving waar de bevolking grotendeels van de landbouw leeft. De eerste 100 km zijn vlak en voornamelijk door rijstvelden. Daarna wordt het langzaam heuvelachtiger en krijgen we 30 km gravelroad. Gelukkig is er weinig verkeer wat het stof doet opwaaien zodat we een goed uitzicht hebben over de brede Mekong. Dan buigen we van de rivier af en slingeren de heuvels in. De weg wordt smaller en bochtiger en de dorpjes primitiever. De laatste 50 km rijden we door een tropisch bos met veel hoogte verschillen. Even voor Pak Lay ontmoeten we de Mekong weer die we met een pondje oversteken.

Dag 4: Pak Lay – Xayabouri                155 km
Vandaag een rit over een redelijk nieuwe weg door een gebied wat niet vaak door toeristen wordt bezocht. Dit is de Xayabouri provincie. Het is een enerverende route door een tropisch landschap. Valleien met papaya en bananen plantages, vlaktes met rijstvelden waarin bamboe dakjes zijn geplaatst om de geoogste rijst in op te slaan, dichtbeboste heuvels en dorpjes met betonnen huizen en vrolijk gekleurde daken wisselen elkaar af. Sommige huizen lijken kleine paleisjes met fraai versierde gevels en pilaren, dit alles in zoete pastel tinten.
We zien veel kleine 2 wielige tractoren die houten karren voorttrekken met daarop zwaaiende mensen die terug komen van een dag op de rijstplantages werken. Door het geluid wat ze maken worden ze “tok tok” genoemd  en zijn de moderne variant op de ossenkar.

Dag 5: Xayaboury – Luang Prabang   120 km
Over een goede bergwegweg rijden we naar het noord-oosten. De tweede helft van de rit rijden we door een weidse vallei evenwijdig aan twee bergketens. Vervolgens volgen we een drukke hoofdweg. Tijdens de stops krijg je een goede indruk van het Laotiaanse leven in de dorpjes. Wat zeker opvalt is het zachtaardige en vriendelijke karakter van de bevolking. Het leven lijkt zich zonder stress, afgunst of agressie af te spelen. Een paar kilometer voor Luang Prabang bezoeken wij de TadSae watervallen.
Met een bootje varen we naar de watervallen. In een dichtbebost limestone gebied splitst de rivier zich in verschillende stroompjes. Het water stroomt via in het zachte gesteente uitgeslepen turkoois kleurige terrassen naar beneden. Daarna is het nog een paar minuten rijden naar Luang Prabang.

Dag 6: blijfdag Luang Prabang
Vandaag is er tijd om het easy going Luang Prabang te bekijken. Door het unieke Boeddhistische karakter staat het op de Unesco wereld erfgoed lijst en het is het culturele hoogtepunt van het land met zeer veel boeddhistische tempels in verschillende bouwstijlen. Vooral de bedelrondgang van de monniken, ’s morgen vroeg na zonsopgang, die je overal in Laos kan zien is hier beroemd.
Ook de erfenis van het koloniale verleden van Laos is hier goed te zien. Als je met een baquet of croissant langs de Franse gebouwen en terrasjes door de kleine steegjes of langs de Mekong boulevard slentert krijg je soms het idee dat je aan de Cote d’Azur bent. De druk bezochte avondmarkt waar van alles te koop is is daar in tegen weer typisch Zuidoost Aziatisch. Dat geldt ook voor de tuk tuk. Een kleine driewielige taxi die in Laos gemaakt is van een doorgezaagde brommer met een bakje erachter. Het is het meest gebruikte middel van openbaar vervoer.
Je kan deze dag gebruiken om de Kuang Si watervallen te bekijken (veel drukker dan de watervallen die we gister bezocht hebben) of een boottocht naar Pak Ou te maken waar meer dan 4000 Boeddha beelden in een grot staan.

Dag 7: Luang Prabang – Nong Khiew 150km
Over glooiend terrein naar het noordoosten. Zoals bijna overal op onze route komen we ook nu weer veel kleine dorpjes tegen die vlak naast de weg zijn gebouwd. Honden, varkens, kippen, eenden en waterbuffels scharrelen rond de hutjes en het is opvallend dat dit vee zelden plotseling de weg oversteekt. Dit geldt ook voor het grote aantal spelende kinderen wat je in de dorpjes ziet. Als een van hen ons signaleert wordt de rest gewaarschuwd en staan ze in grote aantallen ons zwaaiend toe te juichen. Volwassenen zijn bezig allerhande gebruiksvoorwerpen van riet te vlechten of stoffen te maken op weefgetouwen.
We komen vroeg in de middag in Nong Khiew aan zodat je daar een boottocht maken over de Nam Ou rivier. De rivier slingert zich tussen steile bergwanden die dichtbegroeid zijn met tropische bomen en planten. In deze jungle is de boot het enige vervoersmiddel en de mensen die in de kleine dorpjes aan de rivier wonen leven met name van de sinasappel teelt.

Dag 8: Nong Khiaw – Nam Neun        220km
Vandaag staat er een smalle bergweg op het programma met veel scherpe bochten en hoogteverschillen door een dicht bebost gebied. Het gebied is dun bevolkt dus we zullen niet veel verkeer tegen komen.
’s Winters kan het hier sterk afkoelen en met name de nachten zijn dan erg koud. Tot laat in de ochtend kunnen er tegen de noord hellingen nevels hangen die het zicht beperken tot soms minder dan 20 meter. De weg is over het algemeen goed maar blijft listig door potholes en omdat het asfalt soms plaats maakt voor gravel of zand. Langs de kant van de weg liggen grote zeilen uitgespreid waarop o.a. rijst, mais, pepers en graan worden gedroogd. Onderweg komen we veel stalletjes met citrusvruchten tegen. Sinaasappels, citroenen en grote pommelo’s. Hier komen nauwelijks toeristen en de overnachting en eetfaciliteiten zijn daardoor ook basic. De noodlesoep staat vaak op het programma.

Dag 9: Nam Neun – Phonsavan          150km
Direct na vertrek slingert het bergweggetje zich stijl naar boven en volgt de bergkam die van noord naar zuid loopt. De bebossing is minder dan gister en daarom neemt het aantal fraaie uitzichten toe. Panorama’s met beboste heuvels en in wolken gehulde bergtoppen. De weg steekt riviertjes over en slingert door heuvels en primitieve bamboo dorpjes waar men zich ’s morgens bij de dorpsput aan het wassen is. Zoals nagenoeg overal reageren de kinderen ook hier weer met groot enthousiasme op onze komst. Na 80 km volgt er een lange daling totdat we in een brede vallei aankomen. Hier is het aanzienlijk warmer dan boven op de bergen. Het is wel weer eens fijn om een paar honderd meter rechtuit te kunnen rijden.
Voor Phonsavan slaan wij een gravelweg in en rijden over een terrein met gigantische bomkraters. Het is de trieste herinnering aan de “secret war”. De oorlog waarbij de Amerikaanse CIA voor 2 miljoen dollar per dag bommen dropte boven Laos. En dat iedere dag, negen jaar lang. Dit alles om de Amerikaanse belangen in de opium handel te verdedigen en om de aanvoer van materieel van Noord naar Zuid Vietnam over de zogenaamde Ho Chi Min Trail lam te leggen. Dat laatste is nooit gelukt en toen de secret war na 9 jaar bekend werd staakte de Amerikanen deze oorlog tegen het officieel neutrale Laos. De gevolgen zijn tot vandaag te zien. Door de miljoenen onontplofte bommen en mijnen kon het land zich amper ontwikkelen en hebben talloze Laotianen familieleden en ledematen verloren. Ondanks dat de mijnopruimingsdienst nog steeds bezig is ligt er nog veel scherpe munitie in de grond.

Dag 10: Dagtocht Phonsavan
Vandaag maken we een dagtocht vanuit Phonsavan. Over een gravelroad rijden we door een landschap bestaande uit rode heuvels met talloze rijstterrassen naar de vlakte der kruiken. Tientallen stenen potten variërend van 1 tot 4 meter hoog staan en liggen verspreid over meerdere locaties in het landschap. Het zijn er tientallen. Ze zijn ongeveer 2500 jaar oud en niemand weet door wie ze gemaakt zijn. Ook vroeg men zich lang af wat het nut ervan was. Recente ontdekkingen wijzen er op dat het graven waren.
Daarna kunnen de liefhebbers van off road een rit maken over een pad de heuvels in. De ondergrond van het pad varieert van klei, modder, zand en kiezels. We stoppen als we grote hindernissen (modderbaden, mulle stukken of wel heel diepe sporen) tegenkomen om elkaar indien nodig te helpen hier doorheen te komen. Levert ook altijd mooie foto’s op. Het is een mooie tocht door dorpjes en rijstterrassen met steile klimmen over door regen uitgeslepen sporen.

Dag 11: Phonsavan – Vang Vieng      220km
We volgen de hoofdweg die Laos met Vietnam verbind naar het westen. Er is weinig verkeer maar de weg is op de meeste plekken in goede staat en breed. Wederom een route waarbij de ene (kom)bocht de volgende aflost. Dicht beboste bergpassen, dorpjes en valleien met rijstvelden lossen elkaar af.
Het landschap is weidser dan waar we al geweest zijn wat zorgt voor vergezichten van tientallen kilometers.  Bij Phou Khoun komen we op de drukkere noord-zuid hoofdweg die een scherpe bergkam naar beneden volgt. Het is een spectaculaire daling in een veranderend gebergte dat de verschijnselen van het karstgebergte (honderden meters hoge limestone bergen met steile/loodrechte wanden) begint te vertonen. We rijden langs de voet van zo’n reusachtige steile rotswand die ons uitzicht al zo’n 60 km domineert.
Vang Vieng ligt aan de Nam Xong rivier. Menig toerist maakt hier een pauze op de lange busreis van Vientiane naar Luang Prabang. Op de rivier kan je “tuben en raften”. Aan de oever zijn veel restaurants met een uitgebreide keuze. Een goede plek om het in Laos populaire Beerlao eens te proberen.

Dag 12: Vang Vieng – Vientiane        160 km
Vandaag is de laatste rijdag en omdat we niet erg lang hoeven te rijden vertrekken we rond het middaguur zodat er in de ochtend tijd is oom een boot of kano tochtje over de rivier te maken.
De eerste helft van de rit slingeren we de heuvels uit. De tweede helft gaat door over een vlakke en steeds drukker wordende weg totdat we weer in Vientiane aankomen waar we de motoren inleveren. In tegenstelling tot het begin van de reis zal Vientiane, nadat we een tijd in afgelegen gebieden gereisd hebben, nu wel als een grote stad overkomen.

Dag 13: Verblijf Vientiane en vertrek
Vandaag heb je tijd om Vientiane te verkennen. Je kan je off road weeën laten weg masseren met een traditionele massage. Of uitgebreid gaan tafelen waarbij je de keuze hebt uit de Laotiaanse of Franse keuken. Je laatste Beerlao drinken, aan de Mekong boulevard of gaan onderhandelen over de prijs van de toch altijd weer verleidelijke handgemaakte lokale souvenirs.
Tegen het einde van de middag of begin van de avond vertrekken de meeste vluchten.

Dag 14: Aankomst Amsterdam

 

Tip! Verleng je reis met een verblijf in Thailand.
De meeste vliegverbindingen met Laos maken een tussenstop in Bangkok. Een mooie kans om deze bruisende stad te verkennen.
Een greep uit de vele mogelijkheden:
- De bekendste attracties van Bangkok zijn het schitterende Royal Palace met zijn gouden pagodes en Wat Po, een tempel met de grootste liggende Boeddha ter wereld met een lengte van 46 meter.
- Er zijn georganiseerde fietstochten waarbij je door de smalle steegjes en bazaars van China Town fietst en per longtail boot naar de landelijke buitenwijken vaart waar je tussen de rijstvelden en kokosplantages fietst. Een aanrader.
- Naast vele lokale marktjes kan je ook gaan shoppen in Siam, het hart van de stad met grote hyper moderne shoppingmalls.
- De Thaise keuken is beroemd om het enorme aantal verschillende smakelijke gerechten wat nagenoeg altijd vers bereid is. En in Bangkok met duizenden straatstalletjes en restaurants hoef je ook nooit lang te zoeken om heerlijk te kunnen eten.
- Er zijn veel relaxte tropische strandjes en eilanden in Thailand waarvan er veel makkelijk per bus of (goedkope) binnenlandse vluchten te bereiken zijn.

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

 

Bijzonderheden Noord Laos motorreizen

Motoren
Voor deze reis gebruiken we Japanse 250cc off road motoren. Het zijn één-cilinder viertaktmotoren met een elektrische starter.

Road en off road
Laos beschikt niet over een uitgebreid en modern wegennet. De grote steden zijn door hoofdwegen met elkaar verbonden. Over het algemeen verkeren deze hoofdwegen in een redelijke staat maar je treft er regelmatig slechte tot zeer slechte stukken wegdek aan.
Naast de hoofdwegen is er een netwerk van smallere asfaltwegen en dirtroads. Dirtroads bestaan uit gravel of zand, of een combinatie hiervan, en sommigen zijn na een regenbui moeilijk of niet begaanbaar.
Daarnaast tref je paden aan die alleen met een 4 wheel drive of off road motor berijdbaar zijn. Deze paden zijn na een fikse regenbui totaal onbegaanbaar.
Wij maken voor het volgen van onze route gebruik van asfalt wegen zodat we ook na een regenbui toch onze route kunnen vervolgen.
Nadat we tijdens onze dagtocht vanuit Phonsavan de vlakte der kruiken hebben bezocht kunnen de liefhebbers een off road tocht over dirtroads maken. Dit is optioneel, als je er geen zin in hebt hoef je niet mee, en alleen mogelijk als de route droog is.

Verzekering
Bij ongelukken ben je zelf verzekerd via de reisverzekering die je hebt afgesloten. Bij ongevallen zal deze de je medische kosten dekken en de eventuele repatriëring verzorgen.
Jij bent ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor de schades aan de motor(en) die je tijdens de reis gebruikt.
Dus bij ongevallen is de schade aan de motor voor rekening van de berijder, tenzij een derde deze schade veroorzaakt heeft en betaald (of de verzekering van de derde).
De motoren zijn verzekerd tegen de kosten van schade die je aan derden toebrengt. Een soort WA verzekering dus.

MAAR ….
Verzekeren is een relatief begrip in Afrika en Azië. Het is in deze landen niet vanzelfsprekend dat een verzekering de schade die men aan een derde toebrengt ook vergoedt. En als de verzekering al uitkeert gaan hier vaak jaren (met of zonder procederen) overheen en bestaat de kans dat men slechts een deel van de werkelijk geleden schade uitkeert.

Dit betekent in de praktijk dat bij ongevallen de betrokken partijen zelf vaak ter plaatste een oplossing moeten zoeken wat betreft de vraag: wie wat betaald. In principe is de regel in het land dat de veroorzaker van het ongeval betaalt voor schade aan beide partijen. Klinkt aardig, maar het komt in deze landen regelmatig voor dat men geen verzekering en/of geld heeft om de schade te vergoeden. In geval de betrokken partijen er niet uitkomen gaat men naar de politie die dan bepaald wie de schuldige is en wie er moet betalen. Overigens zal de politie, wetende dat de lokale bevolking geen/weinig geld bezit, de buitenlander eerder als schuldige aanwijzen dan wanneer het een lokaal iemand betreft.

DUS….
Het mag raar klinken voor mensen uit westerse landen maar het kan dus gebeuren dat als je bij een ongeval betrokken bent je voor een deel van de schade moet opdraaien ondanks dat je niet de veroorzaker bent. Wellicht onrechtvaardig maar dit is de realiteit in grote delen van de wereld waar men geen verzorgingsmaatschappij kent en risico’s bij het leven horen. Bedenk voor inschrijving van de reis of je dit risico wil accepteren. Zo niet, boek deze reis dan niet.

Wij hebben onze uiterste best gedaan om een betere verzekering te krijgen maar hebben deze niet kunnen vinden. Te meer een reden om voorzichtig en defensief te rijden.
De maximale schade aan de huurmotor is gelijk aan de waarde die de motor in Laos heeft en is ongeveer 6000 US dollar.
Reparaties en vervanging van onderdelen aan de motoren, voortkomend uit slijtage, zonder dat dit te wijten is aan het rijgedrag van de bestuurder, zijn voor kosten van de motorverhuurder.

Accommodatie
In de regel boekt Touratrek de hotels en guesthouses zoveel mogelijk van te voren. Indien mogelijk overnachten wij op basis van twee persoonskamers, met eigen douche en toilet. Omdat wij in Laos door toeristisch weinig ontwikkelde gebieden reizen kan het zijn dat dit op een aantal plaatsen echter niet mogelijk is. Hoewel het luxer is dan hoe de lokale bevolking slaapt is de accommodatie op enkele plekken redelijk primitief. Wij slapen dan in kleine kamers en eventueel met 2 personen in een 2 persoons bed. Wassen doe je onder een, soms, koude douche of je krijgt een emmer met water.

Visum
Reizigers dienen te beschikken over een paspoort dat nog minstens zes maanden na het verlaten van Laos geldig is en een Laotiaans visum. Dit visum wordt verstrekt bij aankomst op de luchthaven in Vientiane. De kosten bedragen ongeveer $ 35,-.

(Duo)passagier
Het is niet mogelijk je op deze reis als duopassagier in te schrijven. In de volgauto is een plaats beschikbaar voor een meerijdende passagier.

Zwaarte
Het grote aantal bochten kan vermoeiend zijn voor de minder ervaren motorrijders.  Staat tegenover dat er weinig verkeer is en dat de afstanden niet heel lang zijn. Dus onder normale omstandigheden is dit geen zware reis.
Maar regen en temperatuur schommelingen kunnen deze reis fysiek zwaarder maken. En juist onder die omstandigheden kunnen de, op sommige plekken, wat minder luxe slaap en eetmogelijkheden zwaarder wegen.
Kortom: het weer zal in grote maten bepalen hoe zwaar deze reis zal zijn.

 

 

Klik hier voor andere Touratrek motorreizen.

 
 naar boven