Dutch English French German Italian Spanish
Home Reizen Namibië
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2014 JoomlaWorks Ltd.
Motorreizen in Namibië

Een spannende en avontuurlijke motorreis door het mooiste land van het Afrikaanse continent. Ervaar het optimale Afrika gevoel wanneer je met onze enduro motoren over de gravelwegen van de uitgestrekte savanne rijdt. Na het rijden zit je met een koel drankje rond het kampvuur te barbecueën. De zonsondergangen zijn ronduit spectaculair met uitzicht over de mooiste plekken zoals bij de rotsformaties van Spitzkoppe of de hoogste zandduinen ter wereld van de Sossusvlei.
Wij rijden tussen kleurrijke bergen en over ruige vlaktes waar groot wild leeft. Verder bezoeken wij het Etosha wildpark, de Himba stam, het strand van de Skeleton Coast en de grootste zeeleeuwenkolonie van Afrika. Deze reis zal een overweldigende indruk bij je achterlaten!

 

Reisbeschrijving Namibië motorreizen

Dag 1: Vertrek Schiphol

Dag 2: aankomst Windhoek
Als je vanuit het vliegtuig naar beneden kijkt krijg je al een indruk van Namibië. Heuvels, bergen en eindeloze vlaktes. Namibië is 20 x zo groot als Nederland en met 2,2 inwoners per vierkante kilometer (in Nederland is dit 480) is het één van de dunst bevolkte landen ter wereld. Dit valt ook direct op aan het weinige verkeer als we van het kleine vliegveld naar de 40 km verderop gelegen hoofdstad rijden. Aangekomen in het vriendelijke Windhoek nemen we onze intrek in een hotel in het centrum waar je aan het zwembad kan bijkomen van de vlucht.

Dag 3: Windhoek - Otjiwarongo   250 km
We maken kennis met onze motoren en de volgauto. De fel gele Suzuki 400 cc enduro motoren zijn licht van gewicht en met het profiel van de enduro banden zijn ze goed geschikt voor de wegen in dit land. Ook onze volgauto, een grote Landcruiser is goed uitgerust voor de reis. Bagage, stoeltjes, tenten, matrasjes, reserve-onderdelen en extra water en benzine tanks worden op het vijf meter lange imperiaal geladen. Gereedschap, potten, pannen en bestek zijn achter in de auto gepakt evenals de koelkast vol met etenswaren en koele drankjes. We zijn er klaar voor en verlaten de stad. Om aan de motoren te kunnen wennen zullen we de eerste twee dagen over asfalt naar het noorden rijden. Het landschap bestaat uit hoog goudgeel gras met veel struiken en lage bomen. Zo nu en dan een overstekend zwijntje of jakhals en in de verte kale rotsmasieven. Na een duik in het zwembad in Otjiwarongo begint het avondritueel. Dit bestaat uit: de bagage uitladen, stoeltjes uitklappen, een drankje uit de koelkast pakken en daarna per twee personen een koepeltentje opzetten (kan in een minuut). Ondertussen is de crew al bezig het kampvuur aan te steken en het avondeten klaar te maken.

Dag 4: Otjiwarongo - Etosha   180 km
Nadat we door de zon gewekt zijn en hebben ontbeten pakken we de tenten in en starten de motoren. De asfalt weg naar het noorden is goed en er is weinig verkeer. Toch blijft het goed uitkijken voor overstekend wild. We rijden over de glooiende savanne met tussen de accasia’s metershoge termietennesten. Ons doel vandaag is het Etosha Safari Camp.

Dag 5: verblijf - Etosha
Het Etosha wildpark is zo groot als half Nederland en ligt rond een grote zoutpan wat zich in de regentijd met water vult. Naast talrijke vogelsoorten leven er o.a. olifanten, leeuwen, luipaarden, neushoorns, giraffen, zebra’s, jakhalzen, gnoes, antilope’s en oryxen. Omdat het verboden is met motorfietsen het park te bezoeken kunnen wij vandaag met een speciaal daarvoor ingerichte auto het park bezoeken om o.a. bij de drinkplaatsen naar het wild te kijken.

Dag 6: Etosha - Kamanjab   190 km
Na enkele kilometers verlaten wij het asfalt om de rest van de reis nagenoeg geheel op gravelwegen te rijden. Zie voor informatie over het rijden op gravelwegen de pagina “bijzonderheden” van deze reis. Wij rijden over de savannes met veel acacia’s. Heuvels en weidse vlaktes wisselen elkaar af. Hier ervaar je nu het echte Afrika gevoel. Zoals tijdens de rest van onze reis kom je hier per dag slechts enkele auto’s tegen en zo nu en dan een ezelkar. Wat een ruimte!
In de middag komen we aan bij een Himba dorp. De Himba’s behoren tot de oudste volkeren van Namibië en houden hun tradities in ere.
Een dorp bestaat uit slechts enkele lemen hutjes die rond een kraal (door takkenbossen afgeschermde cirkel waar vee rond loopt) zijn opgetrokken. De vrouwen zijn de baas en beschouwen zichzelf als de mooiste vrouwen van de wereld. Het zijn inderdaad prachtige mensen. Zij dragen slechts een leren lendendoek, enkele zelfgemaakte sieraden en smeren hun lichaam en kapsels in met rood/bruine aarde.

Dag 7: Kamanjab - Twyfelfontein   255 km
Een dag door Damaraland. Het overweldigende landschap wordt steeds mooier en laat zich maar moeilijk beschrijven.
Tijdens het oversteken van rivierbeddingen gaat het gravel over in zand of keien. Geen probleem want met de juiste snelheid rijd je er moeiteloos doorheen.
Wij steken een paar bergpassen over. Weidse uitzichten over glooiende zilverkleurige grasvelden omringd door kale rode rotsbergen. Af en toe lemen hutten met een door takkenbossen afgezette kraal. De olifantenpoep op de weg geeft aan dat we woestijnolifanten kunnen tegenkomen. Deze zijn nog iets groter dan de Afrikaanse olifant zodat ze beter het groen van de bomen kunnen eten. Na de oase van Palmweg duiken we weer de bergen in die met de draaiende zon de meest mooie pastel tinten aannemen. We dalen een pas af en rijden langs prachtige rotsformaties naar Twyfelfontein waar we het stof kunnen afspoelen, een koel drankje drinken, onze tenten opzetten en bij het kampvuur onze magen vullen.

Dag 8: Twyfelfontein - Brandberg   230 km
In de buurt van Twyfelfontein rijden we langs een aantal bezienswaardigheden. Zoals de 6000 jaar oude rots inscripties, het Petrified Forest (versteende bomen) en de Organ Pipes (100 miljoen jaar oude basaltzuilen). Daarna volgt er wederom een prachtig landschap met grote oranjekleurige rotsformaties, cactussen en een knalblauwe lucht. We rijden over een smal zandpad en steken een brede rivierbedding over. Het ziet er lastig uit maar de motoren snijden er makkelijk doorheen. Wij slaan ons kamp op aan de voet van de Brandberg, een hoge kale rotsformatie van 2580 meter, de hoogste berg van het land.

Dag 9: Brandberg - Spitzkoppe   130 km
Via Uis, waar we onze voorraden aanvullen, rijden wij over brede gravelroads een grote vlakte op. Van ver zie je de Spitzkoppe al liggen. Vroeg in de middag komen we aan bij de voet van deze roodbruine rotsformatie. De rest van de dag genieten we van de schitterende omgeving. Wandelen en de 6000 jaar oude rotstekeningen bekijken van de Bushmen (oudste bewoners van Afrika), op de rotsen klimmen of er proberen met de motor op te rijden. Je kan prachtige foto’s nemen van de wonderlijke rotsformaties die bij zonsondergang een oranje en gouden kleur aannemen.

Dag 10: Spitzkoppe - Swakopmund   270 km
Over een uitgestrekte vlakte rijden we naar het westen. Het landschap wordt steeds kaler en uiteindelijk rijden we door de zandwoestijn van de Namib woestijn naar de Atlantische Oceaan. Met een frisse wind rijden we over een zoutweg langs de kust verder naar Swakopmund waar we onze intrek nemen in een hotel.

Dag 11: verblijf Swakopmund
We hebben een rustdag in Swakopmund waarvan de Duitse sfeer herinnert aan het koloniale verleden van Namibië. Het is de meest populaire vakantiebestemming van het land. Vakantiehuizen, winkeltjes, restaurants, een breed zandstrand en een frisse zee.
Van hieruit kan je een excursie maken door de zandduinen. Er wordt uitgelegd hoe de woestijn is ontstaan en hoe planten en dieren in staat zijn hier te overleven (er is meer leven is dan je zou verwachten). Met wat geluk zie je kameleons, slangen en verschillende insecten. Ter afsluiting volgt een spectaculaire rit met een Landrover over de mulle en steile hellingen van de zandduinen.

Dag 12: Swakopmund - Solitaire   270 km
Over een kale zandvlakte rijden we naar het oosten. Kilometer na kilometer is de grond steeds meer met gras bedekt. De witte vlakte wordt langzaam geel en later groen. Aan de horizon van de immense vlakte zien we een gebergte opdoemen. Toch duurt het nog 80 km en een aantal overstekende struisvogels voordat we bij de voet van het ruige gebergte zijn. De zwarte bergen zijn bedekt met gedroogd gras met zilverkleurige pluimen waardoor je het idee hebt in een zwart-wit te rijden. Het is een bijna buitenaards landschap. Nadat wij de Kuseb en de Gaub Pass zijn over gestoken komt het rode Naukluft gebergte in zicht. We zetten ons kamp op bij een ranch gelegen in een paradijselijk gelegen vallei. Na een duik in het zwembad, terwijl onze volgende braai wordt voorbereid, volgt er weer een kleurrijke zonsondergang over het Afrikaanse land.

Dag 13: Solitaire - Sesriem   110 km
De eigenaar van de ranch is een bevlogen piloot en heeft een Cesna. Net na zonsopkomst kan je een spectaculaire vlucht meemaken. Laag vliegen over de ruige bergen met door rivieren diep uitgesleten kloven van de Naukluft, een mooiere manier om dit land te zien bestaat niet. Over plateaus met savannes en zandduinen. Je ziet de zebra’s, oryxen en struisvogels letterlijk onder je door lopen.
Na het ontbijt starten we de motoren en zetten koers naar de Sesriem. Voor zover de verfdoos met pastel kleuren nog niet open is gegaan gebeurt dat nu. De rotsbergen en begroeiing van de savanne zijn net een toverbal en nemen steeds andere kleuren aan. We stoppen bij Sesriem, de ingang van de Sossusvlei.

Dag 14: Sersriem - Spreetshoogte pas   260 km
Vroeg op om de Sossusvlei bij zonsopgang te kunnen zien. Eerst rijden we door de Sesriem Canyon. De kloof is gevormd door de Tsauchab rivier die hier in de regentijd met verwoestende kracht doorheen spoelt. Naarmate we verder de kloof in rijden wordt deze steeds nauwer en komen de honderden meters hoge goudrode zandduinen steeds dichterbij. Na 60 kilometer is de kloof op z’n smalst en stuit de rivierbedding op de zandduinen van de Namib woestijn die de weg blokkeren. Het water van de Tsauchab vormt hier de Sossusvlei. Dit meer stroomt in de regentijd vol, droogt daarna langzaam op en zorgt voor de spectaculair gebarsten bodem. Nadat we bij de vlei hebben ontbeten rijden we terug en breken ons kamp op. Dan rijden we verder en beklimmen de Spreetshoogte Pass, de hoogste pas van Namibië. Een mooie kronkelweg met een stijgingspercentage van 32%. Vanaf de top heb je een magnifiek uitzicht over tientallen kilometers. We rijden de laatste kilometers over een slingerende route en slaan het kamp op tussen de rode bolders. ’s Avonds kan je nog een keer genieten van het fantastische uitzicht terwijl je voor je tentje bij het kampvuur zit met een koud biertje.

Dag 15: Spreetshoogtepas - Windhoek   170 km
We starten voor de laatste keer de Suzuki’s en volgen de slingerende gravelweg door een glooiend landschap. Een paar kilometer voor Windhoek begint het asfalt en komen we meer verkeer tegen. Het betekent dat we aan het eind zijn gekomen van de ruim 2300 km motorkilometers door dit schitterende land.

Dag 16: verblijf Windhoek
We blijven nog een dag in het moderne Windhoek voordat we aan de terugvlucht naar Nederland beginnen.
De Independence Avenue is het winkelcentrum van het land. Een kleurrijk straatbeeld bestaande uit moderne winkels, kraampjes met lokaal gemaakt houtsnijwerk en beschilderde doeken, Victoriaans geklede vrouwen van de Herero stam en chique winkels waar je souvenirs en kunstvoorwerpen uit heel Afrika kan kopen. Ook is er een aantal goed gesorteerde boekwinkels met prachtige fotoboeken van de landschappen waar we deze reis doorheen zijn gereden. Moderne Namibische kunst vind je in de National Art Gallery en als je meer wil weten over de oorspronkelijke bewoners van Namibië kan je het Owela museum bezoeken. In de mooi aangelegde tuin van het hotel kan je aan het zwembad nog even genieten van de zon.

Dag 17: vertrek Windhoek

Dag 18: aankomst Amsterdam

 

Bijzonderheden Namibië motorreizen

Motoren
Tijdens deze reis rijden wij op Suzuki DRZ 400 E . Deze watergekoelde 1-cylinder 400 cc enduro machines met elektrische starter zijn uitermate geschikt voor de wegen in Namibië wat veelal gravel wegen zijn. Met ongeveer 50 PK, een droog gewicht van 120 kg en banden met een grof profiel snijdt hij makkelijk door het gravel zelfs op gedeeltes waar het gravel of zand wat muller is. Iets wat met de meeste motoren veel meer moeite kost.
Voor mensen met kortere benen dan 80 cm is deze motor niet geschikt. Indien je kortere benen hebt neem dan contact met ons op.
De motoren worden voor en na elke reis gecontroleerd. De praktijk wijst uit dat het uitzonderlijk is als ze uitvallen door mechanische mankementen. Indien dit onverhoopt toch gebeurt zal er z.s.m. een andere motor uit Windhoek komen.

Volgauto
Zoals bij elke reis van Touratrek, gaat er een volgauto mee, die de bagage vervoert. Voor deze reis is dat een Toyota Landcruiser met imperiaal over de hele lengte van de auto (5 meter). Daardoor kan deze pakezel naast onze bagage ook tenten, matrasjes, klapstoeltjes, een watertank en extra benzine tanks, gereedschap, reserve onderdelen (o.a. kettingen, banden en kabels), kookspullen en een koelkast met proviand meenemen. Daarnaast is er ook nog plaats voor 4 personen.

Verzekering
Bij ongelukken ben je zelf verzekerd via de reisverzekering die je hebt afgesloten.
De motoren zijn volgens Namibische wetgeving verzekerd. Dit is een WA verzekering die alleen geldt voor lichamelijke schade die je aan een derde toebrengt. Dit betekent dat bij een ongeval de verzekering van de veroorzaker de eventuele kosten van lichamelijk letsel dekt. De veroorzaker dient de materiële schade aan eigen voertuig en die van de tegenpartij zelf te betalen.
Schade aan de huurmotor ontstaan door een ongeval of door eigen schuld is voor rekening van de berijder, tenzij de schade gedekt wordt door de (verzekering van de) eventuele veroorzaker. Er is een maximum aan de schadekosten voor rekening van de berijder. Dit eigen risico bedraagt 20.000 N$ (Namibische Dollar), ongeveer € 2000,-.
Reparaties en vervanging van onderdelen aan de motoren voortkomend uit slijtage, zonder dat dit te wijten is aan het rijgedrag van de bestuurder, zijn voor kosten van Touratrek.

Borgsom
De verhuurder van de motoren vraagt een borgsom van € 2000,- per motor tijdens de huurperiode. Om aan deze borg te voldoen dienen de deelnemers de gegevens van hun creditcard te overleggen. Er dient een bedrag van € 2000,- van de card afgeschreven te kunnen worden. Deze gegevens worden gecontroleerd door de verhuurder. Het bedrag wordt niet afgeschreven van de creditcard. Pas als aan het einde van de reis blijkt dat er schade aan de motor is ontstaan wordt het schadebedrag afgeschreven van de creditcard. Indien de verhuurder op een later tijdstip een verkeersboete ontvangt die jij hebt opgelopen zal hij deze alsnog afschrijven van je creditcard.
Indien je niet over een creditcard beschikt neem dan contact op met Touratrek.

Accommodatie / kamperen
Tijdens deze reis overnachten we in de plaatsen Windhoek, Kamanjab en Swakopmund in hotels op basis van twee persoonskamers met eigen douche en toilet exclusief maaltijden.
De overige nachten zullen we kamperen. De organisatie zorgt voor snel op te zetten koepeltentjes (binnenmaat: 220 x 220 cm), schuimrubberen matrasjes (in een katoenen hoes), comfortabele klapstoeltjes, borden/bestek en kookuitrusting. Je dient zelf een slaapzak mee te brengen.
De campsites hebben een schitterende locatie en zijn ruim van opzet (soms staan de buren zover weg dat je ze niet ziet) en schoon. Er zijn toiletten en douches, vaak met warm water. De meeste campsites hebben een zwembad en een lappa (soort open bar).
Je deelt een tent met een andere deelnemer. Opzetten en afbreken doe je zelf. De organisatie maakt de maaltijden klaar en doet de afwas.
Op sommige plekken is het mogelijk om, tegen bijbetaling, in een kamer of huisje te slapen.

Visum
Voor Namibië hoef je in Nederland geen visum aan te vragen. Bij het binnenkomen en verlaten van het land krijg je een stempel in je paspoort. Reizigers dienen te beschikken over een paspoort dat nog minstens zes maanden na het verlaten van Namibië geldig is.

(Duo) Passagier
Het is niet mogelijk je op deze reis als duopassagier in te schrijven. In de volgauto is een plaats beschikbaar voor een meerijdende passagier.

Rijvaardigheid
In Namibië rijdt het verkeer links en bestaat het doorgaande wegennet voornamelijk uit gravelwegen, ook wel ‘dirtroads’ genoemd, en enkele asfaltwegen. Behalve in Windhoek zijn de wegen rustig tot zelfs bijna verlaten. We komen hooguit enkele tientallen auto’s per dag tegen. Het verkeer is dus niet gevaarlijk maar het blijft toch goed opletten voor overstekend wild. Zwijntjes kunnen overal oversteken maar er zijn ook plekken waar je plotseling verrast kan worden door overstekende bokken, zebra’s, struisvogels of olifanten.
De weinige asfalt wegen op onze route zijn zondermeer goed. Gravelwegen zijn goedkoper aan te leggen en je treft ze aan in dunbevolkte gebieden. Ook de gravelwegen worden onderhouden, de meeste zijn behoorlijk breed (zo’n tien meter) en kuilen of gaten tref je er zelden aan.
Over het algemeen ligt er een dunne laag gravel op een vlakke ondergrond en kan je 80 tot 100 km/u rijden. Door de wind kan op sommige plaatsen wat meer gravel liggen en kunnen de wielen van de motor ‘een beetje gaan zoeken’. Met name bij drooggevallen rivierbeddingen gaat het gravel soms over in zand of keien. Niet moeilijk maar wel oppassen voor de overgangen. Vooral door het opwaaiende stof van je voorganger is het belangrijk voldoende afstand te bewaren.
Hoewel het geen off road wegen zijn is het noodzakelijk, als je geen ervaring met gravelwegen hebt, een off road cursus te volgen. Je leert dan hoe te reageren als de motor gaat “zoeken”. Bekijk voor meer informatie het hoofdstuk off-road & rijvaardigheidstraining in de linker balk. We zullen deze reis ongeveer 1800 kilometer over gravel rijden.

Zwaarte
Zoals zojuist beschreven vereist het rijden op gravel wegen concentratie. De zwaarte van deze reis wordt dan ook vooral bepaald door je handigheid met het rijden op gravel. De afstanden die wij overbruggen zijn niet erg groot zodat er voldoende tijd is om relaxed het kamp op te zetten en af te breken.
Het klimaat, in het seizoen van onze reis, is gunstig. Overdag is het warm, ’s avonds koelt het af en de kans op regen is klein.

 

Klik hier voor andere Touratrek motorreizen.

 
 naar boven