Dutch English French German Italian Spanish
Home Reizen Marokko
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2014 JoomlaWorks Ltd.
Off-road motorreizen in Marokko

Met kleine groepen van maximaal 7 personen rijden we met offroad motoren een week door de mooiste gebieden van het noord Afrikaanse Marokko. Een land met een kleurrijke oosterse cultuur van sprookjesachtig roodbruine lemen kasbah’s, eeuwenoude berberdorpjes en bedrijvige medina’s. Wij doorkruisen het hoge Atlasgebergte. We rijden door diepe nauwe kloven en over slingerende bergpaden met schitterende vergezichten.
We overwinnen het maan/mars-achtige Saghro gebergte en trekken vervolgens door de Sahara woestijn met eindeloze vlaktes, met dadelpalmen omzoomde groene oases en de imponerende rode zandduinen. Deze reis zal voor 70 procent bestaan uit pistes (roughtracks).
Maak kennis met de gastvrije bevolking en slenter door Marrakech.
De levendige markten met een bonte mengeling van tapijten en opgestapelde vruchten. De turkoois blauw gedecoreerde moskeeën zijn een lust voor het oog.

Je kan deze reis ook meemaken als passagier of chauffeur van een 4x4 auto.

 

Reisbeschrijving Marokko off-road motorreizen
De reisbeschrijving is onder voorbehoud; de route kan worden aangepast i.v.m. rijvaardigheid in de groep, nieuw asfalt of pistes die recentelijk onbegaanbaar zijn geworden. 

Dag 1: Aankomst Marrakech
Na een korte vlucht komen we aan in Marrakech en nemen onze intrek in een hotel vlakbij de verhuurders van onze motoren en volgwagen.

Dag 2: Marrakech – Telouet
We verlaten Marrakech in zuidelijke richting waar we aan de stadsgrens gelijk de pistes opduiken. De eerste uren zijn dat makkelijke tracks zodat we aan onze motoren kunnen wennen. Vervolgens slingeren we het Atlasgebergte in. Het stoffige zandlandschap verandert in een rood bergachtig terrein met hier en daar kleine groene palmbossen en vruchtbare akkers. Onderweg zullen we eens stoppen voor een lunch en een heerlijk verfrissende traditionele muntthee of juist een verwarmende thee met Sheba. Verder over asfalt zien we langs de weg fossielen en mineralen verkocht worden die in de buurt te vinden zijn. De huizen in de dorpen die we passeren zijn van leem of klei en vallen helemaal weg in het landschap. Ze zijn te herkennen aan de daken waar vruchten, stro of hout op ligt te drogen.
We beklimmen de Tizi-n-Tichka (de Tichka pas) en het wordt koeler. Vervolgens verlaten we de hoofdweg en komen op een winderig en glooiend bergplateau. Hier wordt het asfalt slechter en intussen genieten we van het ruige donker gekleurde landschap. We volgen de loop van een riviertje, dat omzoomd wordt door palmbomen, akkers en huizen. Na dertig kilometer eindigt de weg in een dorp met de sprookjesachtige kasbah, een lemen kasteel, van de Pasha Glaoui. Een kasbah met een verhaal.

Dag 3: Telouet – Ouarzazate
We dalen het Atlasgebergte af en merken dat het droger wordt. We volgen een lintoase waar we grotwoningen tegenkomen. Na Ait ben Haddou, werelderfgoed en bekend van de film Gladiator, pakken we een piste die ons langs filmsets midden in de woestijn naar Ouarzazate leidt. Zo komen we langs een prachtig kasteel bekend van Kingdom of Heaven en Killing Jesus. Je zal verbaast staan tot hoe dichtbij je kan komen om te zien dat het geen echt stenen- maar een gips kasteel is. In Ouarzazate kunnen we voor die dat wil nog een extra piste pakken die een prachtig uitzicht geeft op de stad, ook wel de poort van de woestijn genoemd.

Dag 4: Ouarzazate – Agdz
Vanuit Ouarzazate duiken we gelijk de pistes op. Eerst een snelle platte piste en later een langzamere. We wanen ons ver weg van de bewoonde wereld. Af en toe komen we nog een herder tegen en dat is het. We zijn in woestijn gebergte. Als we Agdz naderen komen we in het land van de ksars en de kasbah’s, prachtig versierde rode lemen kasteelachtige bouwwerken die een harmonisch geheel vormen met de omgeving. Agdz is een grote oase van dadelpalmen waar overal lemen dorpen te zien zijn. Deze oase is een deel van de 100 kilometer lange lintoase die daarmee gelijk de langste oase ter wereld is. Door de intimiteit van de oase waar het leven eeuwen heeft stilgestaan rijden we rustig naar onze lodge aan de rivier de Draa.

Dag 5: Agd - zandduinen – Foum Zguid
We zullen onze tocht voortzetten op pistes die alleen door locals gebruikt worden. Het gebied waar we nu doorheen rijden heeft vele pistes die echter aan verandering onderhevig zijn. Sommige pistes zijn in de afgelopen jaren geasfalteerd om de mijnen in dit gebied toegankelijker te maken en daardoor zijn weer andere pistes in onbruik geraakt waardoor ze door de weersinvloeden en afwezigheid van onderhoud steeds slechter begaanbaar worden. Wij zullen een route kiezen die onze scout onlangs nog heeft aanbevolen. We rijden door semi-bergachtig gebied richting de vlaktes van het Zuiden om vlak voor onze herberg nog een duinengebied aan te doen. Hier kan ieder naar hartenlust spelen en oefenen om zich te bekwamen in het motorrijden in het mulle zand van een praktisch onbekende duinenrij waar, in tegenstelling tot de duinen van Chebbi, Tinfou en Chegaga, bijna nooit een toerist te zien is. De rood-gele zandduinen die duidelijk afsteken tegen de kale omgeving zijn van een maagdelijke schoonheid die we niet licht zullen vergeten. Bij Foum Zguid, een slaperig ‘einde van de wereld’ stadje, kunnen we, afhankelijk van de temperatuur, nog snel een duik in het zwembad nemen voor we genieten van de uitstekende Tajine of Brochettes die we hier voorgeschoteld krijgen. Dit is tevens het meest zuidelijke punt van onze reis.

Dag 6: Foum Zguid – Tasenakht – Tisselday
We rijden weer naar het noorden. Een zeer afwisselende dag vol verrassingen staat ons te wachten. Vlaktes, bergen en kleine oases wisselen elkaar af. We zullen ons nog wel verbazen over wat we na een bocht wel weer niet te zien krijgen. Sommige stukken van de zelden bereden pistes zijn wat ruig maar met de opgedane ervaring hebben we daar geen problemen mee. In Tazenakht aangekomen zullen sommigen onder ons door de stoffige verlatenheid wellicht het gevoel krijgen dat Ennio Morricone hier zijn ‘Man Wit A Harmonica / Death Rattle’ heeft gecomponeerd voor de film Once upon a time in the West. En dat is precies waar wij al een week lang vertoeven. In het Arabisch wordt Marokko wel “al maghreb al aqsa” (het verre westen) genoemd. Mocht je een origineel Berbertapijt tegen een fatsoenlijk prijs willen kopen; doe het dan hier. Tazenakht staat namelijk bekend om haar oogstrelende tapijten waar uren en dagen draadje per draadje aan gewerkt wordt. Na Tazenakht gaan we verder naar onze symphatieke herberg in Tisselday. Een asfaltweg door prachtige landschap met als afsluit voor die dag een mooie piste met uitzicht op een groen dal en de majestueuze Hoge Atlas.

Dag 7: Tisselday – Marrakech
Over asfalt en wie weet nog een mooie piste terug naar Marrakech. Voor een deel rijden we dezelfde route als op de heenweg maar neem van me aan dat je de weg terug weer geheel anders zal ervaren. Het is beslist geen straf om de prachtige Atlas weer over te steken. Afhankelijk van de tijd en de stemming kunnen we besluiten als toetje nog een stuk piste te pakken alvorens we in de verte de Koutoubiaminaret van Marrakech zien opdoemen. Nog even genieten van onze offroad motoren.

Dag 8: Verblijf Marrakech en terugvlucht
Afhankelijk van het tijdstip waarop je naar Nederland terug vliegt heb je tijd om Marrakech te bekijken. Er is genoeg te zien, dus als je daarvoor meer tijd wil raden wij je aan eventueel een dag later terug te vliegen. In Marrakech, de ‘hoofdstad van het zuiden’, kan je de rijkelijk versierde paleizen en Koranscholen bezichtigen of je laten verleiden tot de koop van een bont gekleurd tapijt of een gietijzeren lamp. En misschien wil je wel weten wat de toekomst je brengt. Marrakech is één van de vier koningssteden en wordt de ‘parel van het zuiden’ genoemd. In de elfde eeuw ontstaat uit een groot tentenkamp van kameelruiters aan de rand van de Hoge Atlas, de hoofdstad van een rijk dat zich uitstrekte van Algerije tot aan de Atlantische oceaan. Marrakech groeide uit tot een stad met talrijke paleizen, een twaalf kilometer lange stadsmuur en een palmboomgaard die gevoed werd door een lang stelsel van onder de grond liggende kanalen. Nog steeds vind je grote gedeeltes van de oude stadsmuur terug. Ze omsluiten de medina, het oude stadscentrum, dat bestaat uit een wirwar van straatjes en steegjes waar je snel de weg kwijt raakt. De medina is verdeeld in wijken met duizenden winkeltjes en stalletjes. Iedere wijk heeft haar eigen pittoreske steegjes met haar eigen ambachten zoals die van de mandenmakers, de koper- en ijzersmeden, de leerbewerkers, de textielververs en de specerijenhandelaren. Kloppend hart is het marktplein Jemaa el Fna met haar exotische sfeer. Dag en nacht valt hier wat te beleven. Overdag zijn er op het plein, waar vroeger executies plaatsvonden (vandaar de naam, die betekent: ‘Plein des Doods’) veel straatartiesten. Slangenbezweerders, goochelaars, verhalenvertellers en muzikanten zorgen voor het nodige vermaak. Verder doen schoenpoetsers, tandartsen en verkopers van geheimzinnige drankjes er hun zaken. Tegen de avond vullen talloze stalletjes met fruit, kebab en minder bekende lekkernijen zoals geitenkoppen, het plein. Nagenoeg alle gebouwen in Marrakech zijn aarderood. Kleine en grote poorten bieden toegang tot rijkelijk met tegelwerk gedecoreerde graftombes, Koranscholen en paleizen. Op één van de vele terrassen kun je, onder het genot van een glas verfrissende muntthee, genieten van de volgepakte ezelskarren, paardenkoetsen, taxi’s, brommertjes en traditioneel geklede Marokkanen met puntsloffen die aan je voorbij trekken. Echte rust vind je in één van de parken of prachtig aangelegde tuinen die de stad rijk is. 


Bijzonderheden Marokko off-road motorreizen

Motoren
In Marokko rijdt Touratrek met goed onderhouden offroad/enduro motoren: Honda XR 250, Husqvarna Terra 650 en BMW Sertao 650. Dit kan in sommige gevallen afwijken. De motoren zijn speciaal geprepareerd voor de ruige omstandigheden die we tijdens deze reis tegenkomen. De zithoogte varieert van 914 mm bij de 250 cc tot 934 mm bij de 650cc.

Offroad
Hoewel koning Mohammed VI flink aan de weg timmert om zijn land mee te laten gaan in de vaart der volkeren bestaat nog steeds het grootste deel van het Marokkaanse wegennet uit pistes. Dit zijn ongeasfalteerde wegen en paden die veelal gebruikt worden door de lokale bevolking. De kwaliteit ervan verschilt. Er zijn pistes waar je makkelijk met een DAFje volgas overheen kunt rijden. Er zijn ook pistes waar ervaren chauffeurs met auto’s met een vierwielaandrijving of zelfs enduro motoren nauwelijks overheen komen.
We rijden bijna iedere dag over een korte of langere piste. Hoewel wij alleen over goed begaanbare harde pistes rijden (dus niet over mulzand of modder pistes) is het wel noodzakelijk dat je offroad ervaring hebt of dat je voor vertrek een cursus volgt.

Beschermende kleding
Goed beschermende motorkleding is een vereiste vanwege de harde ondergrond van de pistes. Zorg er dus voor dat op zijn minst je knieën, heupen, rug, ellebogen en schouders beschermd zijn.

Crosshelm
Helmen zijn te huur bij de verhuurder van de motoren maar we raden af een helm te dragen waarvan je niet weet wat er mee gebeurd is en die je niet perfect zit. Uiteraard moet je een helm dragen waar kinbescherming opzit. Echter; systeem- of integraalhelmen voldoen niet.
De crosshelm (nieuw vanaf 50,- euro) heeft door haar grote klep het voordeel dat je op het einde van de dag met de zon laag aan de horizon en het stof op je bril toch nog prima ziet. Dit in tegenstelling tot de rijders met andere helmen die zo ongeveer niets meer zien en daarmee zichzelf en de groep in een ongewenste situatie kunnen brengen.

Crosslaarzen
We willen met klem wijzen op de noodzaak crosslaarzen (nieuw 100,- euro en 2e hands nog goedkoper) te dragen. Andere laarzen beschermen nauwelijks bij een val op de keien en geven ook te weinig steun bij het vele staan (ook door te slappe zolen).

Verzekering
Bij ongelukken ben je zelf verzekerd via de reisverzekering die je hebt afgesloten. Schades aan de motoren ontstaan door een ongeval zijn voor rekening van de berijder, tenzij deze gedekt wordt door de (verzekering van de) veroorzaker. Blijft over de schade die je aan derden toebrengt. De motoren zijn, zoals de Marokkaanse wet dat voorschrijft, verzekerd tegen schade die je aan derden toebrengt.
Reparaties en vervanging van onderdelen aan de motoren voortkomend uit slijtage, zonder dat dit te wijten is aan het rijgedrag van de bestuurder, zijn voor kosten van Touratrek.

Accommodatie
We overnachten in eenvoudige maar sfeervolle kleine herbergen en hotels. Afhankelijk van de mogelijkheden slapen we met twee of meer mensen op een kamer en hebben we al of geen eigen douche of toilet. Een enkele keer overnachten we in een hotel met zwembad.

Visum
Reizigers hebben geen visum nodig voor Marokko. Zorg er wel voor dat je paspoort bij vertrek uit Marokko nog een half jaar geldig is!

(Duo)passagier
Het is niet mogelijk je op deze reis als duopassagier in te schrijven. In de volgauto is wel een plaats beschikbaar voor een meerijdende passagier.

Zwaarte
De zwaarte van deze reis wordt grotendeels bepaald door de wegen waarover we rijden. De asfaltwegen zijn meestal in goede staat. Het offroad rijden kan vermoeiender zijn. Ongeveer 70 procent van de wegen waarover we rijden zijn pistes. Naarmate de reis vordert, en je meer ervaring hebt opgedaan, worden de pistes steeds langer. Motorrijders met veel offroad ervaring zullen deze reis als minder zwaar ervaren dan motorrijders met weinig offroad ervaring. Toch zullen beide categorieën wel eens zwetend van hun motor afstappen. Enige offroad ervaring of een cursus offroad rijden is een vereiste voor deelname aan deze reis.

Cultuur
De Marokkaanse culturen zijn anders dan westerse culturen. Hoewel mensen over de hele wereld vanuit ongeveer dezelfde waardes leven zien we dat de normen die daar van afgeleid worden kunnen verschillen, ja zelfs haaks op elkaar kunnen staan.
Het is fijn als je een beetje 'cultureel sensitief' bent. Als je zonder al teveel oordeel naar ander gedrag kan kijken dan je vanuit je eigen cultuur gewend bent is dat gewoon prettig voor jezelf, je reisgenoten en de lokale bevolking.

Manier van rijden
Ook is het prettig als je geen haast hebt. Er kunnen zich altijd dingen voordoen waardoor de route die we in ons hoofd hadden veranderd zal moeten worden. Met een gezonde dosis flexibiliteit komen we samen het verst.
Sommige mensen rijden sneller dan anderen. Niemand hoeft harder of langzamer te rijden dan veilig is voor hem/haarzelf. Zo brengt niemand zichzelf of de groep in gevaar. Voel je niet schuldig als je de laatste bent. Degene die sneller is kan gewoon iets langer van de stilte en het uitzicht genieten. Dat is alles.

Het weer
In de winter kan het weer afwisselend zijn. Overdag zal de temperatuur prettig rond een graad of 20 hangen als de zon schijnt. Hoog in de bergen is het natuurlijk een stuk frisser. En als de zon ondergaat koelt het erg snel af en gaat het vaak vriezen. Het is ook mogelijk dat we een keer een regenbui zullen meemaken. Het is goed om hier rekening mee te houden in je kledingkeuze voor, tijdens en na het motorrijden.

 

Klik hier voor andere Touratrek motorreizen.

 
 naar boven