Dutch English French German Italian Spanish
Home Reizen Himalaya
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2014 JoomlaWorks Ltd.
Motorreizen in India Himalaya Ladakh

De Indiase Himalaya is de absolute droom voor iedere motorrijder.

In een overweldigend decor van de hoogste bergen ter wereld rijden we op onze Enfield motoren door de noordelijkste provincies Himachal Pradesh en Ladakh, ook wel wel ‘klein Tibet’ genoemd.
We rijden door de groene heuvels en valleien van Kinnaur en het ruige hooggebergte van Spiti en Lahoul met de hoogste pieken ter wereld bedekt met eeuwige sneeuw.

De hoog tegen de rotswand gebouwde kloosters met wapperende felgekleurde gebedsvlaggen, brandende boterlichtjes, de geur van wierook en het gemompel van mediterende monniken getuigen van de nog steeds in leven zijnde Tibetaanse Boeddhistische cultuur.
We passeren desolate hoogvlaktes en spectaculaire bergpassen, waaronder de hoogste pas ter wereld.

Deze reis wordt uitgevoerd in samenwerking met Motor Trails. Inschrijvingen via Touratrek en Motor Trails komen op dezelfde reis.

 mt logo adventure on wheels

 

Reisbeschrijving India Himalaya motorreizen

Dag 1: Amsterdam – Delhi
De meeste vluchten van west Europa naar Delhi komen rond middernacht aan.              

 

Dag 2: Delhi - Chandigarh                   250 km
In de ochtend hebben we de gelegenheid om de bazaarwijk, waarin ons hotel ligt, te verkennen. Het chaotische straatbeeld met heilige koeien, honden, straatverkopers, rinkelende riksja’s, toeterende auto’s en een eindeloze mensenmassa zal nog lang in je geheugen gegrift blijven.
Old Delhi is het drukste gedeelte van de stad; het is een ommuurde stad met talloze steegjes, bazaars, tempels en moskeeën. Rustiger is het stadsdeel New Delhi met haar groene parken, villa's, parlementsgebouwen, het beroemde Connaught Place met chique winkels en de vele souvenirwinkels op het Janpath.
Om niet te hoeven beginnen met motorrijden in het hectische verkeer van Delhi met een temperatuur 40+˚ C. nemen we ’s middags de trein naar Chandigarh. Chandigarh ligt zo’n 250 km ten noorden van Delhi tegen de uitlopers van de Himalaya en het is gebouwd naar Frans voorbeeld. Er staat ook een kleinere versie van de Eiffeltoren.

 

Dag 3: Chandigarh - Narkanda           175 km
Na het ontbijt rijden wij met onze Enfields de heuvels in. Na ongeveer 100 km komen we door Shimla. Het is gebouwd tegen een steile bergkam en ligt zo’n 2000 meter hoger dan Chandigarh waardoor het een stuk koeler is. ‘s Winters kan je hier zelfs skiën. Tijdens de koloniale overheersing ontvluchten de Britten de zomerse hitte van Delhi en regeerden vanuit Shimla het land. De huizen gebouwd in de Engelse cottage stijl herinneren aan die periode.
Tussen de appelboomgaarden rijden wij verder naar Narkanda (2710 m. hoogte).

 

Dag 4: Narkanda – Sangla                   160 km
We dalen totdat we in de vallei van de Sutlej rivier komen. We volgen deze rivier stroomopwaarts en komen steeds meer Boeddhistische invloeden tegen. 
We rijden een zijvallei in en komen uit in Sangla (2600 m. hoogte). Als er tijd is kunnen de liefhebbers 17 km kilometer verder en 1000 meter hoger de kloof in rijden. Hier ligt het dorpje Chitkul, omgeven door besneeuwde bergtoppen.

 

Dag 5: Sangla - Nako                            130 km
Na een dik uur rijden komen we bij het plaatsje Recong Peo. Hier moeten we een permit regelen voor het dun bevolkte gebied wat voor ons ligt. We komen op slechts enkele kilometers van de Tibetaanse grens en de cultuur is Tibetaans Boeddhistisch wat wel blijkt uit de stupa’s (Boeddhistische pagode), gompa’s (Tibetaans klooster) en de vele gebedsvlaggetjes die we onderweg zien. We stijgen verder, de boomgrens zijn we al gepasseerd, en het landschap bestaat uit bruine en grijze rots massieven omringd door besneeuwde toppen van meer dan 6000 meter hoog.
Tijdens de winter, die hier langer dan 6 maanden duurt, ligt het land bedenkt onder een dikke laag ijs en sneeuw. Dan is deze regio van de buitenwereld afgesloten en is de bevolking totaal op zichzelf aangewezen. 
We overnachten in het mooi gelegen dorpje Nako (3625 m. hoogte).

 

Dag 6: Nako - Kaza                               110 km
Wij gaan nog verder de hoogte in door een, wederom, fascinerend landschap en vervolgen onze reis door de Spiti vallei. De naam Spiti betekent Huis van Mani, naar de boeddhistische mantra Om Mani Padme Hum. Door de grote hoogte komen er hier sterke temperatuurwisselingen (dag/nacht en zomer/winter) voor die samen met de gure wind erosie veroorzaken. Hierdoor is er een ruig buitenaards landschap gevormd. Door aardverschuivingen en het afbreken van gigantische stukken rots heeft de weg ook onder de erosie te lijden en is het asfalt op sommige plekken verdwenen. We overnachten in Kaza (3650 m. hoogte).

 

Dag 7: verblijf Kaza
Na 4 dagen op de motor te hebben gereden is het tijd voor een rustdag. Kaza is een klein dorpje met zo’n 3300 inwoners. Hemelsbreed ligt het slechts 30 km van Tibet verwijderd en het is geheel in Tibetaanse stijl opgebouwd. Mensen die het stampende geluid van de Enfield missen kunnen een tourtje maken langs bijvoorbeeld Langza en Koumik waar je stupa’s, gompa’s en Boeddhabeelden op “onmogelijke” plekken in het rots massief ziet opdoemen.

 

Dag 8: Kaza - Chandratal                     85 km
Vandaag een korte afstand over een slecht wegdek maar er is weer genoeg te zien. Het is moeilijk voorstelbaar dat je een week geleden in Nederland was en nu in een totaal andere wereld rond rijdt.Iets ten noorden van Kaza ligt Kibber wat bekend staat als het hoogstgelegen (4200 meter) permanent bewoonde dorp ter wereld.
We overnachten in een tentenkamp bij Chandra Taal, een bergmeertje op 4250 meter hoogte. Het meer is alleen tussen mei en augustus te voet bereikbaar. Overdag is de kleur van het meer Pruisisch blauw en tegen de avond worden het groenige tinten.
Zelfs ’s nachts is het landschap hier spectaculair. Doordat er in de wijde omtrek geen mensen wonen is er geen lichtvervuiling wat samen met de hoogte zorgt voor een bijzonder heldere hemel waar je ontelbare sterren kan zien.

 

Dag 9: Chandratal - Keylong               110 km
We steken de Kunzum La (“La” betekent “pas”) van 4600 meter over. Daarna volgt er een lange afdaling over een vaak slechte weg.
Zoals voor de hele reis geldt ook hier dat, afhankelijk van het weer van de afgelopen dagen, er water en modder over de weg kan stromen.
Bij Gramphu sluiten we aan bij de hoofdweg naar Ladakh en wordt het wat drukker. We zijn inmiddels weer onder de boomgrens en even terug in de bewoonde wereld.
We volgen de Bhaga rivier en rijden over een bredere weg door een vallei met veel groene akkers en kleine dorpjes naar Keylong (3080 m. hoogte). Het is de laatste bewoonde plek tot we in Ladakh aankomen en er wonen moslims, hindoes en boeddhisten.

 

Dag 10: Keylong - Pang                        185 km
We trekken door een kloof waarvan de steile wanden bekleed zijn groene akkertjes. Na een uur rijden verlaten we het groen en komen we weer in een bergwoestijn, een landschap dat bestaat uit rots, steengruis, water en sneeuw. Vandaag gaan we twee passen over: de Baralacha-La van 4900 meter en de Lachang-La van 5065 meter. Meestal is het wegdek op de zuidhellingen (beklimmingen) van deze passen in redelijke staat maar zijn de noordhellingen (afdalingen) veel slechter.
Na de vallei van Sarchu waar we lunchen volgen de 21 haarspeldbochten van de Gata loops
Het laatste deel van het parcours rijden we door een kloof met door erosie ontstane zandsculpturen totdat we bij Pang (4500 m. hoogte) aankomen. Pang is een rivierbedding waar in de zomer, die hier slechts drie maanden duurt, Ladakhi’s onderdak bieden aan reizigers en chauffeurs. ’s Winters trekken zij zich terug in hun dorpen in de Leh vallei. Op deze plek is dan niets dan sneeuw.

 

Dag 11: Pang - Leh                                185 km
Na een wel heel frisse wasbeurt in de ijskoude rivier (alleen voor de liefhebbers en mensen met een sterk hart) rijden we de More hoogvlakte op. Nadat we de afgelopen dagen over S- en haarspeldbochten geslingerd hebben, kan je de weg hier vele kilometers nagenoeg als een rechte lijn voor je zien liggen. Er leven hier nomaden die hun kuddes met schapen, geiten en yaks het grasland laten afgrazen. 
Aan het einde van dit plateau gaan we weer klimmen totdat we de 5360 meter hoge Tangla-La bedwingen, de op een na hoogste pas ter wereld. Na een afdaling van 2000 meter maakt het ruige landschap plaats voor een meer vriendelijke omgeving. Wij zijn aangekomen in Ladakh (land van de passen) en rijden door een schitterende kloof met groene en paarse rotsen, en een snelstromende rivier omzoomd met groene akkers en fel gele bloemenvelden. We zien de eerste Ladakhi dorpen. Huizen met platte daken waarop hout, gras en vruchten in de warme zomerzon worden gedroogd als voorraad voor de lange winter. De gompa’s en stupa’s doen je beseffen dat we in klein Tibet zijn aangekomen.

 

Dag 12: verblijf Leh
Leh (3500 m. hoogte) is de hoofdstad van Ladakh en ligt geïsoleerd te midden van de uitgestrekte bergketens van de Himalaya aan de Indus rivier. Het was eeuwenlang een knooppunt van de karavanen van de Zijderoutes. Ladakh heeft een lange geschiedenis van hecht contact met Tibet. Dit gezamenlijke verleden wordt zichtbaar in de rijke boeddhistische cultuur, die in Ladakh ongehinderd kan voortbestaan. Grote kloostercomplexen zijn overal in het gebied te vinden en de vele festivals geven een kleurrijk beeld van de voortlevende tradities.

 

Dag 13: dagtocht Lamayuru              250 km
We volgen de Indus naar het westen voor een dagtocht naar Lamayuru. Het landschap bestaat uit onmetelijke grijze berghellingen die door de rivier zijn uitgeslepen. Het is een bergwoestijn met af en toe een langs de rivier gelegen groene oase. Aan het eind van de Ladakh vallei rijden we over talloze loops een steil rotsmassief op. Het is een ronduit spectaculaire route met dito uitzichten over meer dan duizend meter diepe kloven, fel gekleurde rots massieven en wonderlijk geërodeerd goudkleurig zandsteen. In dit sprookjesachtige landschap ligt Lamayuru met de prachtig gelegen gompa, de oudste van de regio, op een steile klif die hoog boven het dorpje uitsteekt. Nadat we het klooster hebben bekeken rijden we over een andere, niet minder spectaculaire route, terug naar Leh.

 

Dag 14: dagtocht Kardong La                          80 km
Vandaag maken we de dagtocht naar de Kardung La. Dit is de hoogste berijdbare weg ter wereld op 5.608 meter hoogte. Voor deze regio hebben we een speciale permit nodig. Vanwege lokale regels is het voor motoren die niet in Ladakh geregistreerd staan niet toegestaan de pas op te rijden. Daarom huren wij voor deze dagtrip lokale motoren.
Vanuit Leh kronkelt de weg zo’n 40 kilometer de pas op om 2100 meter te stijgen. Naarmate we dichter bij de top komen wordt de weg slechter en wordt de kans op sneeuw groter. De top is vaak in sneeuw en nevels gehuld.

 

Dag 15: verblijf Leh
De laatste dag in de Himalaya. Het programma is vrij naar keuze. Als je eens een dienst in een Boeddhistisch klooster wil bijwonen is dit je kans. Ga dan naar het grote Thikse klooster. Als je Leh, te voet of per motor, aan de noordzijde verlaat kom je door een landelijk gebied waar de tijd stil lijkt te hebben gestaan. Riviertjes en akkertjes met daartussen Tibetaanse huizen waarvan de bewoners het land bewerken en het vee verzorgen. Hier en daar vind je kleine en grotere stupa’s. Het is een fantastische omgeving om een boek te lezen, kaarten te schrijven en de sfeer in alle rust in je op te nemen. Ook kan je de kleurrijke bazaar bekijken en verdwalen in de kronkelige straatjes rond het oude paleis.

 

Dag 16: Leh – Delhi
De anderhalf uur durende vlucht biedt een laatste blik op de machtige Himalaya. De prijs van dit vliegticket is in de reissom inbegrepen.
In de ochtend komen we aan in het drukke en chaotische Delhi waar je wellicht met weemoed terug denkt aan de rust van de bergen. 
De rest van de dag is er tijd om inkopen te doen in de drukke bazaars of een van de bezienswaardigheden te bekijken zoals het rode fort, de Jama Masjid moskee en Raj Ghat (waar Mahatma Ghandi gecremeerd is). De grote Sikh tempel Gurudwara Bangla Sahib is beslist een aanrader.

 

Dag 17: dagtocht Agra
Per bus rijden we naar Agra, eens de hoofdstad van het machtige Moghulrijk. Ons doel is de wereldberoemde Taj Mahal, een uit wit marmer opgetrokken mausoleum, dat ingelegd is met ontelbare halfedelstenen. Dit wereldwonder is de belangrijkste bezienswaardigheid van India. Tussen 1630 en 1653 werkten meer dan 20.000 mensen uit India en Centraal-Azië mee aan de bouw, bijgestaan door experts uit onder andere Frankrijk en Italië. Een bizar detail is dat de keizer voor zichzelf eenzelfde bouwwerk van zwart marmer wilde bouwen. Deze droom ging echter niet door. Hij werd afgezet door zijn zoon die vond dat papa teveel geld had verspild. De keizer werd gevangen gezet in het Fort van Agra. Door de tralies van zijn cel kon hij nog net de Taj Mahal zien.

 

Dag 18: Delhi - Amsterdam  
Vertrek uit Delhi en aankomst op Schiphol. De meeste vluchten naar Europa vertrekken rond middernacht uit Delhi.

 

Opmerkingen
* Sommige reizen zullen we in omgekeerde volgorde afleggen.
* Het reisschema kan door klimatologische omstandigheden wijzigingen ondergaan.
* Als je niet 18 dagen tijd hebt maar toch aan deze reis wil deelnemen bieden we de mogelijkheid om eerder (vanaf dag 12) vanuit Leh naar huis te vliegen. Neem hiervoor contact met ons op.

 

 

Bijzonderheden India Himalaya motorreizen

Motoren
Samen met onze lokale agent heeft Touratrek in 2006 eigen Royal Enfield motoren aangeschaft die elke 2 tot 3 jaar vernieuwd worden. Het zijn karaktervolle 1 cylinder viertakt motoren met elektrische starter, linksgeschakelde 5-bak en een schijfrem. Ze hebben veel trekkracht onderin en een fantastisch geluid. Wij zorgen ervoor dat ze in een goede staat zijn en blijven.

 

Verzekering
Om deel te kunnen nemen aan deze motorreis dien je te beschikken over een reisverzekering met werelddekking. Deze zal schade dekken ontstaan door verlies of diefstal van bezittingen. Ook vergoeden zij repatriëring en ziektekosten die in het buitenland gemaakt worden zoals ziekenhuisopname, doctorconsult, etc.
Let op! De reisverzekering is geen motorverzekering en vergoedt niet de schade aan je motor en/of schade die jij aan een derde toebrengt. Ook kun je voor deze gevallen geen aanspraak maken op je Nederlandse WA verzekering.
Bij ongevallen is de schade aan de motor voor rekening van de berijder, tenzij een derde deze schade veroorzaakt heeft en betaald (of de verzekering van de derde).
De motoren zijn verzekerd tegen de kosten van schade die je aan derden toebrengt. Een soort WA verzekering dus.
MAAR ….
Verzekeren is een relatief begrip in niet westerse landen. Zoals in veel landen is het ook in India niet vanzelfsprekend dat een verzekering de schade die men aan een derde toebrengt vergoedt. En als de verzekering al uitkeert gaan hier vaak jaren (met of zonder procederen) overheen en bestaat de kans dat men slechts een deel van de werkelijk geleden schade uitkeert.
In praktijk betekent dit dat bij ongevallen de betrokken partijen zelf ter plaatste een oplossing moeten zoeken wat betreft de vraag: wie wat betaald. In principe is de regel dat de veroorzaker van het ongeval betaalt voor de schade van beide partijen. Klinkt aardig, maar het komt in deze landen regelmatig voor dat men geen verzekering en/of geld heeft om de schade te vergoeden. In geval de betrokken partijen er niet uitkomen gaat men naar de politie die dan bepaald wie de schuldige is en wie er moet betalen. Overigens zal de politie, wetende dat de lokale bevolking geen/weinig geld bezit, de buitenlander eerder als schuldige aanwijzen dan wanneer het een lokaal iemand betreft.
DUS….
Het mag raar klinken voor mensen uit westerse landen maar het kan dus gebeuren dat, als je bij een ongeval betrokken bent, je voor een deel van de schade moet opdraaien ondanks dat je niet de veroorzaker bent. Dit is de realiteit in grote delen van de wereld waar men geen verzorgingsmaatschappij kent en risico’s bij het leven horen. Bedenk voor inschrijving van de reis of je dit risico wil accepteren. Zo niet, boek deze reis dan niet.
Wij hebben onze uiterste best gedaan om een zo goed mogelijke motorverzekering af te sluiten voor onze reizen in India. Helaas heeft dit er niet toe geleid dat bovenstaande niet aan de orde is.
Des te meer een reden om oplettend en defensief te rijden.

 

Schade en Reparaties  
Reparaties en onderdelen aan de motoren voortkomend uit normaal gebruik zijn voor kosten van de verhuurder. Hierbij valt te denken aan banden, bougies, etc., kortom dingen die kapot gaan zonder dat dit te wijten is aan het rijgedrag van de bestuurder. De kosten van onderdelen in India zijn slechts een fractie in vergelijking met Nederland.

 

Accommodatie
Wij boeken de hotels zoveel mogelijk van te voren via onze lokale agent. We overnachten in eenvoudige hotels en guesthouses op basis van twee persoonskamers met eigen douche en toilet. Ook zullen we een paar keer overnachten in een tentenkamp.
Op grote hoogte zijn er geen hotels maar worden aan het begin van de zomer tentenkampen opgebouwd die als hotel dienen. Overal zijn dekens aanwezig maar omdat men die niet elke dag kan wassen kunnen die groezelig zijn. Je kan daarom overwegen zelf een lakenzak mee te nemen.

 

Visum
Reizigers dienen te beschikken over een paspoort dat nog minstens zes maanden, na het verlaten van India, geldig is. Verder dien je een Indiaas visum te hebben. Ruim voor vertrek sturen wij je een uitleg over de visumprocedure.

 

Rijbewijs
Voor deelname aan deze reis is een geldig motorrijbewijs verplicht en tevens een internationaal rijbewijs. Bij de ANWB kun je een internationaal rijbewijs kopen wat geldig is voor India.

 

(Duo)passagier
Op deze reis kunnen reizigers zich als duopassagier inschrijven. Een duopassagier boekt een reis samen met een andere motorrijdende deelnemer en zit in principe de hele reis bij deze deelnemer achterop. De motoren in India zijn geschikt voor twee personen

 

Zwaarte
De zwaarte van deze reis wordt vooral bepaald door de hoogte en het klimaat. Een gedeelte van de reis bevinden wij ons boven de 3500 meter en wij gaan zelfs passen over die hoger zijn dan 5500 meter. Er is niet te voorspellen wie last van de hoogte krijgt. Zelfs ervaren bergbeklimmers kunnen op 3500 meter hoogteziekte krijgen terwijl zij enkele weken daarvoor op 6000 meter nergens last van hadden. We hebben de reis zo opgebouwd dat we zo geleidelijk mogelijk stijgen en voldoende rustdagen hebben. Dat verkleint de kans op hoogteziekte aanmerkelijk. Onze ervaring is dat slechts weinig deelnemers last van hoogteziekte krijgen. De reisbegeleider weet hoe bij hoogteziekte te reageren. Hoogteziekte of niet, doordat er minder zuurstof in de lucht aanwezig is zal alles meer energie kosten en dat is voor iedereen een vermoeiende factor.
Het bergklimaat is een andere bepalende factor. Wanneer de zon schijnt, is de temperatuur aangenaam maar bij bewolking kan het op deze hoogte snel enorm afkoelen. Op hoogte kan het kwik 's nachts tot het vriespunt dalen. 's Zomers regent het zelden in het hooggebergte, maar het klimaat is de laatste jaren van slag. Regen kan landverschuivingen veroorzaken waardoor wegen moeilijk begaanbaar worden. Er kan dan veel aarde, modder, keien en water op de weg liggen waar wij doorheen moeten. Als de weg onbegaanbaar wordt ruimen bulldozers deze blokkades meestal snel op. Maar de weg kan ook afgesloten worden waardoor wij een alternatieve route zullen moeten nemen.
Kortom, door de hoogte is dit een pittige reis en als het klimaat niet mee zit kan het een erg zware reis worden. Voor mensen met een gemiddelde conditie hoeft dit geen probleem te zijn. Mensen met een slechte conditie of gezondheid raden we af deze reis te boeken!

 

Rijvaardigheid
Behalve dat men in India links rijdt verschillen de verkeersregels niet zoveel verschillen met die in Nederland.
Motorrijden in de Himalaya is anders dan motorrijden in Nederland. Ervaring op goede asfaltwegen zegt niet zoveel. Een goede motorbeheersing en inzicht hoe je veilig over slechte wegen rijdt zijn veel belangrijker. Dit geldt zeker bij slecht weer.
Hoewel dit geen off road reis is kan het zijn dat, door slechte weersomstandigheden, we wel met situaties te maken krijgen die vergelijkbaar zijn met off road. Je zou daarom kunnen overwegen om als voorbereiding een off road training te volgen. Kijk hiervoor bijvoorbeeld op de website ( http://www.alexvandenbroekevents.com/) van Alex van der Broek.

 

Periode
Deze reis is slechts gedurende een paar maanden per jaar uitvoerbaar. De rest van het jaar zijn de hoge passen op onze route bedekt met een dikke laag sneeuw en ijs.
De natte moesson komt meestal ergens in juli in Noord India aan. De regen kan de reis zwaarder maken omdat we dan te maken kunnen krijgen met modder of water dat over de weg stroomt, landverschuivingen en mist.

 

 

Klik hier voor de andere Touratrek motorreizen.

 
 naar boven