Dutch English French German Italian Spanish
Home Reizen Himalaya
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2014 JoomlaWorks Ltd.
Motorreizen in India Himalaya Ladakh

De Indiase Himalaya is de absolute droom voor iedere motorrijder.

Op onze Enfield motoren reizen we door de groene heuvels en valleien van Kasmir naar het sprookjesachtige Dal Lake van Srinagar.
Daarna rijden we in een decor van enorme bergketens en pieken met eeuwige sneeuw door Ladakh, ook wel ‘klein Tibet’ genoemd.
De hoog tegen de rotswand gebouwde kloosters met wapperende felgekleurde gebedsvlaggen, brandende boterlichtjes, de geur van wierook en het gemompel van mediterende monniken getuigen van de nog steeds in leven zijnde Tibetaanse Boeddhistische cultuur.
We passeren desolate hoogvlaktes en spectaculaire bergpassen, waaronder de hoogste pas ter wereld.

Deze reis duurt 19 dagen maar voor mensen die minder tijd beschikbaar hebben is er ook een variant van 14 dagen.

 

Reisbeschrijving India Himalaya motorreizen

Dag 1: Vertrek Schiphol

Dag 2: Aankomst Delhi
We hebben de gelegenheid om de bazaarwijk, waarin ons hotel ligt, te verkennen. Het chaotische straatbeeld met heilige koeien, honden, straatverkopers, rinkelende riksja’s, toeterende auto’s en een eindeloze mensenmassa zal nog lang in je geheugen gegrift blijven.
Old Delhi is het drukste gedeelte van de stad; het is een ommuurde stad met talloze steegjes, bazaars, tempels en moskeeën. Rustiger is het stadsdeel New Delhi met haar groene parken, villa's, parlementsgebouwen, het beroemde Connaught Place met chique winkels en de vele souvenirwinkels op het Janpath

Dag 3: Delhi – Pathankot per trein
Wij willen niet beginnen met motorrijden in zeer hectisch verkeer en in de hitte van tussen de 40 en 50˚ C. Daarom verlaten wij Delhi per trein en reizen naar Pathankot. Het is gelegen aan de voet van de Himalaya waar het aanmerkelijk koeler en rustiger is dan in de lager gelegen regio’s. Hier staan onze motoren op ons te wachten.

Dag 4: Pathankot – Patnitop 190 km
Na het ontbijt bespreken we het verkeer en maken afspraken over het samen rijden. Hierna gaan we zelf de weg op en rijden met onze Enfields de provincie Kashmir in.
Om rustig aan de motoren en het verkeer te kunnen wennen volgen we niet de hoofdweg door het laagland maar nemen een rustige weg die langs de uitlopers van de Himalaya naar Udhampur leidt. Daar rijden we de heuvels in en wordt de weg bochtiger en de uitzichten weidser. Na een aantal haarspeldbochten en loops bereiken we het op 2000 meter hoogte gelegen Patnitop waar het gelukkig lekker koel is.

Dag 5: Patnitop – Srinagar    185 km
De weg slingert verder door de heuvels en terrassen naar het noorden. Kashmir kenmerkt zich door groene en vruchtbare valleien doorkruist door wilde rivieren. In het noorden en oosten grenst het aan hoge met sneeuw bedekte bergen. Mede door het milde klimaat wordt het ook wel ‘het Zwitserland van India’ genoemd. Al sinds de 15e eeuw is het populair als vakantie oord en legden de Moghalkeizers hier fraaie tuinen aan en brachten zij er, net zoals later de Britten, de hete zomers door.
Na 100 km laten we de heuvels achter ons en rijden een vlakte op. De rechte wegen worden omzoomt door eindeloze landerijen en akkers totdat Srinagar aan de horizon verschijnt.

Dag 6: verblijf Srinagar
Srinagar ligt op diverse handelsroutes en heeft daardoor een Centraalaziatisch karakter. Dit zie je terug in de overwegend moslim bevolking in het oude stadsdeel met de bazaar en vele moskeen. De stad ligt op een hoogte van 1770 meter aan de Jhelum-rivier in een gebied met talloze meren. Grenzend aan de stad ligt het Dal Lake wat bestaat uit een verzameling kleinere meren, dammen en prachtige drijvende tuinen. De Britten lieten hier fraaie met houtsnijwerk versierde woonboten bouwen waarop zij de zomers doorbrachten. Veel van die boten zijn behouden gebleven en doen nu dienst als hotel. Deze houseboats, waarop wij ook zullen overnachten, zijn met shikara’s (een lange kano-achtige watertaxi)vanaf de wal te bereiken. Door de romantische omgeving is het een geliefd oord voor pasgetrouwde Indiase stellen om hun honeymoon door te brengen.

Dag 7: Srinagar – Kargil        205 km
Tussen de meren en akkers verlaten we de valleien van Srinagar en rijden de heuvels in. Dan doemt het hooggebergte op en begint het serieuzere klimwerk. Dit is de Srinagar-Ladakh Highway en je zal snel merken dat het woord “highway” eerder op de hoogte slaat dan dat er een snelweg mee bedoelt wordt. De weg wordt smaller en kronkelt langs de Sind River naar de 3530 meter hoge Zoji La (La = het tibetaanse woord voor pas). Deze pas is de grens tussen een vruchtbaar groene landschap en een ruige, droge bergwoestijn. 

Dag 8: Kargil – Lamayuru      105 km
Over een weg die op sommige stukken uit gravel bestaat bereiken we Mulbekh, de Namika La (3760 meter) en Fotu La (4147 meter). Nadat we deze passen over zijn gegaan rijden we het boeddhistische Ladakh (= land van de passen) in. Het landschap bestaat uit onmetelijke grijze berghellingen die door de rivier zijn uitgeslepen. Het is een bergwoestijn met af en toe een langs de rivier gelegen groene oase. In dit sprookjesachtige landschap ligt Lamayuru met de prachtig gelegen gompa (= klooster), de oudste van de regio, op een steile klif die hoog boven het dorpje uitsteekt. 

Dag 9: Lamayuru – Leh         125 km
We verlaten Lamayuru door de talloze loops van het steile rotsmassief af te dalen. Het is een ronduit spectaculaire route met dito uitzichten over meer dan duizend meter diepe kloven, fel gekleurde rotsmassieven en wonderlijk geërodeerd goudkleurig zandsteen. Daarna volgen we de Indus rivier naar het oosten. We zien de eerste Ladakhi dorpen. Huizen met platte daken waarop hout, gras en vruchten in de warme zomerzon worden gedroogd als voorraad voor de lange winter. De gompa’s en stupa’s doen je beseffen dat we in klein Tibet zijn aangekomen. Op weg naar Leh bezoeken wij Alchi met de oudste gompa van Ladakh. 

Dag 10, 11 en 12: verblijf Leh
Leh ligt geïsoleerd op 3500 meter hoogte te midden van de uitgestrekte bergketens van de Himalaya aan de Indus rivier. Het was eeuwenlang een knooppunt van de karavanen van de Zijderoutes en is de hoofdstad van Ladakh. Ladakh heeft een lange geschiedenis van hecht contact met Tibet. Dit gezamenlijke verleden wordt zichtbaar in de rijke boeddhistische cultuur, die in Ladakh ongeschonden heeft kunnen voortbestaan. Grote kloostercomplexen zijn overal in het gebied te vinden en de vele festivals geven een kleurrijk beeld van de voortlevende tradities.
Nadat we een permit voor deze regio geregeld hebben, beklimmen wij de Kardong La. Met 5602 meter is dit de hoogst berijdbare pas ter wereld. De weg kronkelt zo’n 40 kilometer de pas op om 2100 meter te stijgen. Naarmate de top, die vaak in sneeuw en nevels is gehuld, nadert wordt de weg slechter.
In Leh hebben we tijd om te relaxen of voor het maken van verschillende tochten. De omgeving met een overdaad aan Tibetaans-boeddhistische cultuur zoals paleizen en de op bergkammen gebouwde kloosters van Shey en Tikse, leent zich uitstekend om met de motor te bezoeken. Je kan ook een raft over de Indus rivier maken. 

Dag 13: Leh – Tscho Kar      150 km
We verlaten Leh over de Leh-Manali route. Een route met 4 hoge passen die zo’n 8 maanden per jaar bedekt zijn met sneeuw en ijs. Doordat er geen begroeiing is komen er veel aardverschuivingen voor waardoor de weg beschadigt raakt of verdwenen kan zijn. Hoewel men in de zomer constant bezig is de weg te herstellen blijven sommige stukken moeilijk begaanbaar. Het kan zijn dat we door riviertjes moeten rijden en modder of keienstroken moeten passeren. Samen met het lage zuurstofgehalte op grote hoogte kan dat het rijden erg vermoeiend maken.
Vandaag ligt de 5360 meter hoge Tangla-la voor ons, de op een na hoogste pas ter wereld. De aanloop begint met een smalle kloof door een massief van grijs, rood, groene en paarse rotsen. De kloof wordt breder en voordat we de “bewoonde wereld” verlaten komen we door de laatste boeddhistische dorpjes met groene akkers en fel gele bloemenvelden. Daarna volgt een lange reeks S- en haarspeldbochten die naar de top slingeren. Daar heb je uitzicht over More Plains en zie je de weg tientallen kilometers voor je liggen. ’s Zomers leven er nomaden op deze vlaktes die hier hun kuddes schapen, geiten en yaks laten grazen.
Omdat er in de weide omtrek geen dorpen zijn overnachten wij in een tentenkamp gelegen naast een zoutmeer. 

Dag 14: Tscho Kar – Jispa    195 km
De eerste 40 km volgen we een nagenoeg rechte weg over de More Plains. Dan begint het slingeren weer en klimmen we door een kloof met door erosie ontstane goudkleurige zandsculpturen naar de Lachang-la (5065 meter). Nadat we deze afgedaald zijn lunchen we bij het tentenkamp van Sarchu. Vervolgens beklimmen we in een landschap dat bestaat uit rotsen, sneeuwvelden en gletsjers de Baralacha-la (4900 meter) waar de weg altijd in slechte staat verkeert. Vervolgens komen we in lager gelegen gebied. De temperatuur wordt hoger en het landschap wordt groener. We overnachten in een hotel in Jispa, het eerste dorp wat we tegenkomen in de provincie Himachal Pradesh. 

Dag 15: Jispa – Manali          140 km
De laatste dag op de motor. We dalen door de Bhaga vallei met veel groene akkers en steken de Chandra-rivier over.
Dan hebben we nog 1 pas te gaan. Het is niet de hoogste pas maar de Rohtang La (4000 meter) is wel de meest beruchte. Het is een hindernis voor de uit het zuiden komende moesson. Veel wolken botsen tegen de berg waardoor de hellingen geteisterd worden door overvloedige regenval. De weg wordt dan vernield door modderstromen en rotsblokken.
Bij goed weer is het een makkie maar na regen kan het een beproeving worden.
Op de top zal de Himalaya je nog een keer imponeren. Het uitzicht tijdens de afdaling naar Manali is zeer spectaculair. Tientallen S-bochten met rondom watervallen en een landschap dat vanaf de top veranderd in kale rotsen via naaldbomen in loofboombossen. Diep beneden in het dal zie je Manali al liggen. We worden opgewacht door schoenpoetsers die voor een paar roepee je laarzen of leren pak onderhanden nemen. 

Dag 16: Manali - Delhi, per bus
Overdag blijven we in Manali. Je kan een warmwaterbron in de stad bezoeken, waar je het bergstof van je lichaam kunt spoelen. Of je maakt een rondje langs de vele souvenirwinkeltjes en pikt een terrasje met een uitgebreide keuze uit verschillende keukens. Tegen de avond stappen we op de luxe nachtbus naar Delhi. 

Dag 17: Aankomst Delhi
Terwijl de weg naar het laagland steeds drukker en chaotischer wordt, denk je misschien met weemoed terug aan de rust van de bergen. Vroeg in de ochtend komen we aan in het hete Delhi. Je hebt de rest van de dag tijd om inkopen te doen in de drukke bazaars of een van de bezienswaardigheden te bekijken zoals het rode fort, de Jama Masjid moskee en Raj Ghat (waar Mahatma Ghandi gecremeerd is). 

Dag 18: Dagtocht Taj Mahal
Voordat we naar huis gaan bezoeken we de grootste bezienswaardigheid van India de Taj Mahal. Dit wereldwonder ligt in Agra, eens de hoofdstad van het machtige Moghulrijk. De Taj Mahal is een uit wit marmer opgetrokken mausoleum, dat ingelegd is met ontelbare halfedelstenen. Tussen 1630 en 1653 werkten meer dan 20.000 mensen uit India en Centraal-Azië mee aan de bouw, bijgestaan door experts uit onder andere Frankrijk en Italië. Een bizar detail is dat de keizer voor zichzelf eenzelfde bouwwerk van zwart marmer wilde bouwen. Deze droom ging echter niet door. Hij werd afgezet door zijn zoon die vond dat papa teveel geld had verspild. De keizer werd gevangen gezet in het Fort van Agra. Door de tralies van zijn cel kon hij nog net de Taj Mahal zien. 

Dag 19: Delhi – Amsterdam
Vertrek uit Delhi en aankomst op Schiphol. 


14-daagse reis
Mensen die minder tijd hebben bieden we de mogelijkheid om met bovenstaande reis mee te gaan en na het verblijf in Leh naar huis te vliegen. De reissom voor de 14-daagse reis is het zelfde als voor de 19-daagse reis. Dit komt omdat wij iemand moeten inhuren die de motor terug rijdt (en daarna moet hij ook weer terug naar Leh reizen). 
Het reisschema van de 14-daagse reis ziet er als volgt uit:
Dag 1 t/m 12: idem als hierboven
Dag 13: vlucht Leh – Delhi en vertrek uit Delhi
Dag 14: aankomst - Amsterdam

Let wel: Houd er bij het boeken van de terugvlucht rekening mee dat vluchten vanuit Leh bij slecht weer niet worden uitgevoerd. De vluchten worden dan naar later op de dag opgeschort of een dag uitgesteld (als het de volgende dag wel goed weer is). 

 

Bijzonderheden India Himalaya motorreizen

Motoren
Samen met onze lokale agent heeft Touratrek in 2006 eigen Royal Enfield motoren aangeschaft die we elke 2 a 3 jaar vervangen voor nieuwe motoren. Wij zorgen ervoor dat ze in een goede staat zijn en blijven. De Enfields zijn 1 cylinder viertakt motoren met 500 cc, linksgeschakelde 5-bak en een schijfrem. Ze hebben veel kracht onderin en een fantastisch geluid. 

Verzekering
Bij ongelukken ben je zelf verzekerd via de reisverzekering die je hebt afgesloten. Bij ongevallen zal deze de je medische kosten dekken en de eventuele repatriëring verzorgen.
Jij bent ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor de schades aan de motor(en) die je tijdens de reis gebruikt.
Dus bij ongevallen is de schade aan de motor voor rekening van de berijder, tenzij een derde deze schade veroorzaakt heeft en betaald (of de verzekering van de derde).
De motoren zijn verzekerd tegen de kosten van schade die je aan derden toebrengt. Een soort WA verzekering dus.

MAAR ….
Verzekeren is een relatief begrip in Afrika en Azië. Het is in deze landen niet vanzelfsprekend dat een verzekering de schade die men aan een derde toebrengt ook vergoedt. En als de verzekering al uitkeert gaan hier vaak jaren (met of zonder procederen) overheen en bestaat de kans dat men slechts een deel van de werkelijk geleden schade uitkeert.

Dit betekent in de praktijk dat bij ongevallen de betrokken partijen zelf vaak ter plaatste een oplossing moeten zoeken wat betreft de vraag: wie wat betaald. In principe is de regel in het land dat de veroorzaker van het ongeval betaalt voor schade aan beide partijen. Klinkt aardig, maar het komt in deze landen regelmatig voor dat men geen verzekering en/of geld heeft om de schade te vergoeden. In geval de betrokken partijen er niet uitkomen gaat men naar de politie die dan bepaald wie de schuldige is en wie er moet betalen. Overigens zal de politie, wetende dat de lokale bevolking geen/weinig geld bezit, de buitenlander eerder als schuldige aanwijzen dan wanneer het een lokaal iemand betreft.

DUS….
Het mag raar klinken voor mensen uit westerse landen maar het kan dus gebeuren dat als je bij een ongeval betrokken bent je voor een deel van de schade moet opdraaien ondanks dat je niet de veroorzaker bent. Wellicht onrechtvaardig maar dit is de realiteit in grote delen van de wereld waar men geen verzorgingsmaatschappij kent en risico’s bij het leven horen. Bedenk voor inschrijving van de reis of je dit risico wil accepteren. Zo niet, boek deze reis dan niet.

Wij hebben onze uiterste best gedaan om een betere verzekering te krijgen maar hebben deze niet kunnen vinden. Te meer een reden om voorzichtig en defensief te rijden.
Reparaties en vervanging van onderdelen aan de motoren voortkomend uit slijtage, zonder dat dit te wijten is aan het rijgedrag van de bestuurder, zijn voor kosten van Touratrek.

Accommodatie
In de regel boekt Touratrek de hotels zoveel mogelijk van te voren via onze lokale agent. We overnachten in eenvoudige hotels op basis van twee persoonskamers met eigen douche en toilet. Toch zijn er plekken op deze route waar we niet van te voren kunnen reserveren of waar het aantal tweepersoonskamers beperkt is. In dat geval bestaat de kans dat je met meer dan twee personen een kamer of toilet en douche moet delen. Hoog in de bergen zijn er geen hotels, we overnachten in dat geval (maximaal twee nachten) in tentenkampen.

Visum
Reizigers dienen te beschikken over een paspoort dat nog minstens zes maanden, na het verlaten van India, geldig is. Verder dien je bij het vertrek uit Nederland een Indiaas visum te hebben. Dit visum wordt verstrekt door de ambassade van India in Den Haag. De kosten voor het visum zijn ongeveer € 115,-. Ruim voor vertrek sturen wij je een uitleg over de visumprocedure en formulieren toe.

(Duo)passagier
Op deze reis kunnen reizigers zich als duopassagier inschrijven. Een duopassagier boekt een reis samen met een andere motorrijdende deelnemer en zit in principe de hele reis bij deze deelnemer achterop. De motoren in India zijn geschikt voor twee personen evenals de wegen die we tijdens deze reis nemen. Ze zijn niet altijd even goed, soms zelfs ronduit slecht, toch noemen we deze wegen zeker geen off road wegen. In de volgauto is tenminste één plaats beschikbaar voor een niet meerijdende passagier.

Zwaarte
De zwaarte van deze reis wordt vooral bepaald door de hoogte en het klimaat. Een groot gedeelte van de reis bevinden wij ons boven de 3500 meter en wij gaan zelfs passen over die hoger zijn dan 5500 meter. Er is niet te voorspellen wie last van de hoogte krijgt. Zelfs ervaren bergbeklimmers kunnen op 3500 meter hoogteziekte krijgen terwijl zij enkele weken daarvoor op 6000 meter nergens last van hadden. We hebben de reis zo opgebouwd dat we geleidelijk stijgen en voldoende rustdagen hebben. Dat verkleint de kans op hoogteziekte aanmerkelijk. Onze ervaring is dat slechts weinig deelnemers last van hoogteziekte krijgen. De reisbegeleider weet hoe bij hoogteziekte te reageren. Hoogteziekte of niet, doordat er minder zuurstof in de lucht aanwezig is zal alles meer energie kosten en dat is voor iedereen een vermoeiende factor.

Het bergklimaat is een andere bepalende factor. Wanneer de zon schijnt, is de temperatuur aangenaam maar bij bewolking kan het op deze hoogte snel enorm afkoelen. Op hoogte kan het kwik 's nachts tot het vriespunt dalen. 's Zomers regent het zelden in het hooggebergte, maar het klimaat is de laatste jaren van slag. Regen kan landverschuivingen veroorzaken waardoor wegen moeilijk begaanbaar worden. Er kan dan veel aarde, modder, keien en water op de weg liggen waar wij doorheen moeten. Als de weg onbegaanbaar wordt ruimen bulldozers deze blokkades meestal snel op. Maar de weg kan ook afgesloten worden waardoor wij een alternatieve route zullen moeten nemen.

Kortom, door de hoogte is dit een pittige reis en als het klimaat niet mee zit kan het een erg zware reis worden. Voor mensen met een gemiddelde conditie hoeft dit geen probleem te zijn. Mensen met een slechte conditie of gezondheid raden we af deze reis te boeken!

Rijvaardigheid
Behalve dat men in India links rijdt verschillen de verkeersregels niet zoveel verschillen met die in Nederland.
Motorrijden in de Himalaya is anders dan motorrijden in Nederland. Ervaring op goede asfaltwegen zegt niet zoveel. Een goede motorbeheersing en inzicht hoe je veilig over slechte wegen rijdt zijn veel belangrijker. Dit geldt zeker bij slecht weer. Daarom is een off road training een goede voorbereiding op deze reis.

Periode
Deze reis is slechts gedurende drie maanden per jaar mogelijk. De rest van het jaar zijn de hoge passen op onze route bedekt met een dikke laag sneeuw en ijs.
De natte moesson komt meestal eind juli/ begin augustus in Noord India aan. De regen kan de reis zwaarder maken omdat we dan te maken kunnen krijgen met modder of water dat over de weg stroomt, landverschuivingen en mist.
Daarom zijn de reizen die voor de moesson plaatsvinden in principe minder zwaar.

 

Klik hier voor de andere Touratrek motorreizen.

 
 naar boven